Οι καταλύτες κοστίζουν ακριβά όταν πρέπει να αντικατασταθούν επειδή περιέχουν ακριβά και σπάνια μέταλλα όπως πλατίνα, παλλάδιο και ρόδιο. Μετατρέπουν τα επιβλαβή αέρια των καυσαερίων του αυτοκινήτου σας με πολύπλοκες χημικές αντιδράσεις σε αβλαβή υποπροϊόντα όπως διοξείδιο του άνθρακα και νερό. Οι καταλύτες είναι σε θέση να εξαλείψουν περίπου το 90% των επιβλαβών καυσαερίων που παράγονται από έναν σωστά συντηρημένο και υγιή βενζινοκινητήρα. Οι original καταλύτες μπορεί να κοστίσουν μέχρι και χίλια πεντακόσια ευρώ ανάλογα με το μοντέλο του αυτοκινήτου. Οι καταλύτες αντικατάστασης (aftermarket) είναι ευρέως διαθέσιμοι ως μια πιο οικονομική λύση. Σε κάθε περίπτωση το βασικό κριτήριο που θα εξασφαλίσει τη μέγιστη απόδοση του καταλύτη, αλλά και την οικονομία στις επισκευές του αυτοκινήτου σας, είναι η σωστή λειτουργία του κινητήρα. Ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο που συντηρείται σωστά, θα σας εξοικονομήσει χρήματα καθώς είναι γνωστό ότι η βλάβη σε ένα μέρος του κινητήρα πάντα έχει αντίκτυπο και σε άλλα σημεία του. Συγκεκριμένα, σχετικά με τη συντήρηση και την αλληλεπίδραση του καταλύτη με τα υπόλοιπα στοιχεία του κινητήρα, ισχύουν τα παρακάτω.
Δείτε τις πιο κοινές βλάβες που οδηγούν στην καταστροφή του καταλύτη:
- Σφάλματα κινητήρα που οφείλονται σε δυσλειτουργία των στοιχείων ανάφλεξης (μπουζί, σύρματα ανάφλεξης, καπάκι ανάφλεξης και ρότορα).
- Οι διαρροές στα έμβολα μπορούν να οδηγήσουν σε υψηλότερο καυσαέριο
- Η φθορά των δακτυλίων εμβόλου ή των βαλβίδων μπορεί να οδηγήσει στην κατακράτηση λαδιού από τον καταλύτη και στη συνέχεια στην έμφραξή του, προκαλώντας υπερθέρμανση και έλλειψη ισχύος. Σε αυτές τις περιπτώσεις εξέρχεται μπλε καπνός από την εξάτμιση.
- Οι διαρροές του ψυκτικού υγρού μέσα στο θάλαμο καύσης θα φράξουν επίσης τον καταλύτη όταν εισέλθουν στην εξάτμιση προκαλώντας επίσης υπερθέρμανση και έλλειψης ισχύος.
- Μηχανικές βλάβες και θραύση μπορεί να προκύψουν όταν το σύστημα της εξάτμισης δεν είναι σωστά τοποθετημένο. Π.χ. χαλαρές συνδέσεις, λάθος κολλήματα, φθαρμένα λάστιχα κλπ.
- Η δυσλειτουργία των αισθητήρων οξυγόνου θα οδηγήσει στον κινητήρα ένα αραιό μίγμα καυσίμου, που στη συνέχεια θα προκαλέσει υπερθέρμανση όλου του συστήματος εξάτμισης συμπεριλαμβανομένου και του καταλύτη.
- Στο ίδιο αποτέλεσμα μπορεί να οδηγήσει και μια διαρροή στο σύστημα της εξάτμισης η οποία βρίσκεται πριν από τον αισθητήρα οξυγόνου και τον καταλύτη.
Σε κάθε περίπτωση η υπερθέρμανση του κινητήρα μπορεί να οδηγήσει στην τήξη του κεραμικού υποστρώματος στο εσωτερικό του καταλύτη.