Ο καταλύτης ξεκίνησε να τοποθετείται σε όλα τα μοντέλα αυτοκινήτων την δεκαετία του 1990, ενώ από το 2000 και μετά περιλήφθηκε στο σύστημα της εξάτμισης και το φίλτρο σωματιδίων αιθάλης. Ο ρόλος του είναι ο περιορισμός των ρύπων που εκπέμπονται στο περιβάλλον. Ο καταλύτης επεξεργάζεται τους επιβλαβείς αέριους ρύπους και τους μετατρέπει σε αβλαβείς
Πως μπορείτε να παρατείνετε τη «ζωή» του καταλύτη :
1.Αποφύγετε να αφήνετε το ρεζερβουάρ να αδειάζει και να οδηγείτε πολλά χιλιόμετρα με αναμμένο λαμπάκι.
2.Εάν το όχημά σας δεν παίρνει μπροστά πρέπει να προτιμήσετε εκκίνηση με ρευματοδότες και όχι με σπρώξιμο.
3.Αποφύγετε, επίσης το παρατεταμένο κράτημα της μίζας.
4.Εάν γνωρίζετε ότι έχετε καλώδιο μπουζί αποσυνδεδεμένο, μην εκκινείτε το όχημά σας.
5.Αποφεύγετε γενικά να σταθμεύετε με το όχημά σας αφήνοντάς το στο ρελαντί. Ειδικά εάν έχετε σταθμεύσει πάνω σε εύφλεκτα υλικά (χόρτα ή ξεραμένα φύλλα) έχετε υπόψη σας ότι το σύστημα της εξάτμισης και του καταλύτη εκπέμπουν υψηλή θερμοκρασία και ενδέχεται να προκληθεί πυρκαγιά.
6.Κατά τη διάρκεια της οδήγησης αποφύγετε να σβήνετε τον διακόπτη του κινητήρα.
Ωστόσο, θα έρθει κάποια στιγμή που ο καταλύτης θα χρειαστεί αντικατάσταση.
Ποιες είναι οι συνηθέστερες ενδείξεις βλάβης του καταλύτη:
- Εσφαλμένη λειτουργία.
Η εσφαλμένη λειτουργία του κινητήρα μπορεί να προκαλέσει υπερθέρμανση του καταλύτη. Εναλλακτικά, ένα εξαιρετικά πλούσιο μίγμα καυσίμων θα οδηγήσει σε παρόμοια συμπτώματα. Όταν το μίγμα καυσίμου είναι εξαιρετικά πλούσιο, το ακατέργαστο καύσιμο εισέρχεται στον καταλύτη και αναφλέγεται. Τα συστατικά του καταλύτη μπορούν να λιώσουν υπό τέτοιες συνθήκες.
- Μειωμένη απόδοση.
Αν τα καυσαέρια παγιδευτούν μπροστά από τον καταλύτη, θα υπάρξει σταδιακά μείωση της απόδοσης. Αυτό δημιουργείται από την πίεση, η οποία επηρεάζει τη λειτουργία του κινητήρα σας και τον εμποδίζει να αναπνεύσει. Η ξαφνική αύξηση της πίεσης μπορεί να προκαλέσει την παύση του κινητήρα σας κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Θα λειτουργήσει προξενώντας τράνταγμα του αυτοκινήτου ή θα αισθάνεστε σαν να μην φθάνει καύσιμο στον κινητήρα όταν πιέζετε το γκάζι.
- Αύξηση κατανάλωσης καυσίμου.
Ένας κατεστραμμένος καταλύτης μπορεί να προκαλέσει αισθητή αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου, η οποία θα σας κοστίσει σημαντικά σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
- Χαμηλή απόδοση του συστήματος εξάτμισης.
Ένας κατεστραμένος καταλύτης μπορεί μερικές φορές να οδηγήσει σε καταστροφή της εξάτμισης. Καθώς ο καταλύτης βρίσκεται πάντα πριν την εξάτμιση, τα θραύσματα που προκύπτουν περνούν με την πίεση των καυσαερίων σε αυτή. Ένα χαρακτηριστικό σημάδι αυτού, είναι η μείωση της απόδοσης του συστήματος εξάτμισης, που οφείλεται στην τήξη των καταλυτικών υλικών στο εσωτερικό του.
- Ατμός καυσίμου.
Εάν το όχημά σας είναι εφοδιασμένο μπορείτε μόνοι σας να ελέγξετε τον καταλύτη. Αρχικά πρέπει να αφαιρέσετε το φίλτρο αέρα και να ρίξετε ισχυρό φως στην πρόσληψη του καρμπιρατέρ. Στη συνέχεια βάλτε μπρος. Εάν παρατηρήσετε ατμό καυσίμου να βγαίνει από το καρμπυρατέρ, μπορείτε να συμπεράνετε με ασφάλεια ότι ο καταλύτης σας έχει φράξει και πρέπει να αντικατασταθεί άμεσα.
- Οξυγόνο
Ένας άλλος τρόπος για να εντοπίσετε εάν ένας καταλύτης έχει καταστραφεί είναι να αφαιρέσετε προσωρινά τους αισθητήρες οξυγόνου. Εάν υπάρχει προφανής μείωση στην απόδοση του οχήματος κατά την οδήγηση, τότε μπορείτε να είστε βέβαιοι ότι ο καταλύτης σας πρέπει να αντικατασταθεί άμεσα.
- Αυξημένες εκπομπέςκαυσαερίων
Η μόλυνση του καταλύτη, που προκαλείται από την προσθήκη ουσιών όπως το λάδι κινητήρα ή το αντιψυκτικό, μπορεί να αποτρέψει την ορθή λειτουργία του. Εάν συμβεί αυτό, θα παρατηρήσετε ένα αυξημένο επίπεδο εκπομπών άνθρακα από την εξάτμισή σας. Θα χρειαστεί όχι μόνο να αντικαταστήσετε τον καταλύτη αλλά και να διορθώσετε την πηγή αυτού του προβλήματος προτού βλάψει ολόκληρο το σύστημα εξάτμισης ή αποτύχετε στο ΚΤΕΟ.
Σε αυτή τη φάση χρειάζεστε έναν αξιόπιστο και οικονομικό συνεργάτη. Χρειάζεστε την ΚΑΤΑΛΥΤΕΣ ΑΒΕΕ.