Ο καταλύτης ξεκίνησε να τοποθετείται σε όλα τα μοντέλα αυτοκινήτων την δεκαετία του 1990, ενώ από το 2000 και μετά περιλήφθηκε στο σύστημα της εξάτμισης και το φίλτρο σωματιδίων αιθάλης. Τα βενζινοκίνητα οχήματα έχουν μόνο καταλύτη ενώ τα πετρελαιοκίνητα καταλύτη και DPF. Ο καταλύτης και το DPF μπορεί να διακρίνονται ως ξεχωριστά εξαρτήματα ή να περιλαμβάνονται σε ένα εξάρτημα, ανάλογα με το μοντέλο και την χρονολογία κατασκευής του. Ο ρόλος και των δυο εξαρτημάτων είναι ο περιορισμός των ρύπων που εκπέμπονται στο περιβάλλον. Ο καταλύτης επεξεργάζεται τους επιβλαβείς αέριους ρύπους, ενώ το DPF φιλτράρει τα βλαβερά σωματίδια αιθάλης (καπνιά).
Και τα δύο εξαρτήματα έχουν ένα σημαντικό κόστος αντικατάστασης και η διάρκεια ζωής τους εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο χειρισμού του οχήματός μας. Ας δούμε λοιπόν, μερικές ενδιαφέρουσες συμβουλές για να παρατείνουμε όσο το δυνατόν τη «ζωή» του καταλύτη και του DPF μας:
Καταλύτης – σε βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα.
1.Αποφύγετε να αφήνετε το ρεζερβουάρ να αδειάζει και να οδηγείτε πολλά χιλιόμετρα με αναμμένο λαμπάκι.
2.Εάν το όχημά σας δεν παίρνει μπροστά πρέπει να προτιμήσετε εκκίνηση με ρευματοδότες και όχι με σπρώξιμο.
3.Αποφύγετε, επίσης το παρατεταμένο κράτημα της μίζας.
4.Εάν γνωρίζετε ότι έχετε καλώδιο μπουζί αποσυνδεδεμένο, μην εκκινείτε το όχημά σας.
5.Αποφεύγετε γενικά να σταθμεύετε με το όχημά σας αφήνοντάς το στο ρελαντί. Ειδικά εάν έχετε σταθμεύσει πάνω σε εύφλεκτα υλικά (χόρτα ή ξεραμένα φύλλα) έχετε υπόψη σας ότι το σύστημα της εξάτμισης και του καταλύτη εκπέμπουν υψηλή θερμοκρασία και ενδέχεται να προκληθεί πυρκαγιά.
6.Κατά τη διάρκεια της οδήγησης αποφύγετε να σβήνετε τον διακόπτη του κινητήρα.
Φίλτρο σωματιδίων αιθάλης DPF – σε πετρελαιοκίνητα οχήματα.
1.Όπως και με τον καταλύτη, έτσι και με το DPF αποφύγετε να αφήνετε το ρεζερβουάρ να αδειάζει και να οδηγείτε πολλά χιλιόμετρα με αναμμένο λαμπάκι.
2.Είναι γνωστό από τον κατασκευαστή και συμπεριλαμβάνεται στις οδηγίες του manual ότι απαιτείται τακτική ανάπλαση του φίλτρου σωματιδίων πετρελαίου του οχήματός σας για τη διατήρηση της σωστής λειτουργίας του. Το όχημά σας θα εκτελέσει αυτόματα αυτή τη διαδικασία, ανά τακτά χρονικά διαστήματα και εφόσον έχετε κάνει σωστή συντήρησή του.
Ωστόσο, στις περιπτώσεις που διανύετε κοντινές αποστάσεις, εκκινείτε και σβήνετε συχνά τον κινητήρα και επιταχύνετε ή επιβραδύνετε συχνά το όχημα, δηλαδή σε συνθήκες κίνησης πόλης, θα χρειαστεί περισσότερη προσοχή, καθώς έχετε μεγαλύτερη πιθανότητα να μην γίνει σωστά η ανάπλαση και να μπουκώσει το φίλτρο DPF:
Επιδιώξτε να οδηγείτε το αυτοκίνητό σας με μεγαλύτερη ταχύτητα σε ανοιχτούς δρόμους τουλάχιστον για 20 λεπτά, ώστε να ζεσταθεί το φίλτρο και να γίνει η ανάπλαση του. Ακόμη και εάν η διαδρομή αυτή δεν συμπεριλαμβάνεται στους προορισμούς σας θα πρέπει αν την πραγματοποιείται μόνο για την ανάπλαση του φίλτρου σας.
3.Αποφύγετε για οποιονδήποτε λόγο την παρατεταμένη χρήση του ρελαντί.
Συμπέρασμα για το DPF
Οι «συνθήκες κίνησης πόλης» έχουν αποδειχθεί από την ιστορία τόσο απαγορευτικές για την αναγέννηση του φίλτρου που τελευταία οι ειδικοί προτείνουν ξεκάθαρα:
«Εάν κινείστε κατά βάση εντός πόλης, επιλέξετε βενζινοκίνητο όχημα!»