Ποια είναι τα «τρωτά» σημεία των καταλυτών από την κατασκευή τους.
- Κατά την οδήγηση η θερμοκρασία που αναπτύσσεται στο σύστημα της εξάτμισης και κατ΄ επέκταση και στον καταλύτη του αυτοκινήτου σας, αυξομειώνεται τακτικά. Όταν η αύξηση ή μείωση της θερμοκρασίας στον καταλύτη γίνεται σταδιακά η λειτουργία του είναι βέλτιστη και η κατάστασή του διατηρείται άριστη. Σε περιπτώσει όμως απότομης μεταβολής της θερμοκρασίας είναι πάρα πολύ πιθανό να προκληθούν αμετάκλητες φθορές στον καταλύτη. Τέτοιες περιπτώσεις είναι το άμεσο σβήσιμο της μηχανής μετά από μια έντονη και μεγάλη διαδρομή ή η δίοδος από μεγάλη ποσότητα νερού που εκτινάσσεται στον καταλύτη.
- Ο καταλύτης είναι επίσης ευαίσθητος σε ακανόνιστη παροχή καυσίμου, είτε λόγω κακής ρύθμισης του συστήματος τροφοδοσίας είτε επειδή κινούμαστε με αναμμένο το λαμπάκι του ρεζερβουάρ.
- Σε περίπτωση που ο κινητήρας μας δεν παίρνει μπροστά, η επαναλαμβανόμενη προσπάθεια να τον εκκινήσουμε οδηγεί σε διέλευση άκαυστης βενζίνης από τον καταλύτη, κάτι που είναι πολύ πιθανό να προκαλέσει τη φθορά του.
- Τέλος, μηχανικές πιέσεις και κρούσεις απευθείας στον καταλύτη είναι πολύ πιθανές, ειδικά στα αυτοκίνητα που τον φέρουν στο κάτω τμήμα της εξάτμισης – εκείνο που βρίσκεται κοντά στο οδόστρωμα. Η κρούση μπορεί να οδηγήσει σε θραύση του καταλύτη ή και σε αποσυναρμολόγηση των συνδέσεών του με το υπόλοιπο σύστημα της εξάτμισης. Και στις δύο περιπτώσεις ο χρόνος ζωής του μειώνεται
Τι θα αντιληφθούμε εάν κάτι από τα παραπάνω έχει επηρεάσει τον καταλύτη μας.
- Εύκολο διαγνωστικά είναι το κουδούνισμα ή κροτάλισμα που ακούγεται από έναν θρυμματισμένο καταλύτη.
- Η μείωση της απόδοσης του κινητήρα που γίνεται αισθητή στον οδηγό μπορεί να οφείλεται σε ένα τηγμένο ή σπασμένο καταλυτικό υπόστρωμα. Σε αυτή την περίπτωση είναι πολύ πιθανό θραύσματα να έχουν μεταφερθεί και στο οπίσθιο τμήμα της εξάτμισης οπότε δυσχεραίνεται ή γίνεται σχεδόν αδύνατη η απόρριψη των καυσαερίων.
- Όταν τα καυσαέρια δεν εκτονώνονται είναι πιθανό να παρατηρηθεί αύξηση των επικαθίσεων (καρβούνιασμα) στις κεφαλές των βαλβίδων.
- Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, τα παραγόμενα ρυπογόνα αέρια θα είναι αυξημένα κάτι που έχει άμεσες βλαβερές συνέπειες στην υγεία μας και μακροπρόθεσμα στο περιβάλλον.
Φροντίζοντας τον καταλύτη ώστε να πετύχουμε τη μέγιστη διάρκεια ζωής του.
- Αποφεύγουμε τις απότομες αλλαγές της θερμοκρασίας είτε στο σβήσιμο είτε στην εκκίνηση της μηχανής.
- Δεν σπρώχνουμε το καταλυτικό αυτοκίνητο προκειμένου να πάρει μπροστά, πολύ περισσότερο δεν το αφήνουμε στην κατηφόρα.
- Αποφεύγουμε λακκούβες με νερά και «σαμαράκια» του οδοστρώματος.
- Δεν βάζουμε ποτέ «νεκρά» όταν κινούμαστε.
Όταν βγάζουμε κάρτα καυσαερίων απαιτούμε να μας μετρήσουν τα καυσαέρια και δεν δεχόμαστε απλή καταγραφή υποθετικών ρύπων. Ακόμη και στην περίπτωση που οι ρύποι μας είναι μέσα στα όρια, οριακή μέτρηση κάποιου ρύπου μπορεί να μας οδηγήσει έγκαιρα σε επισκευή βλάβης. Σε άλλη περίπτωση όταν αντιληφθούμε την φθορά θα είναι ήδη αργά και ο καταλύτης θα πρέπει να αντικατασταθεί.